Muzische Vorming

 

MUZISCHE VORMING  en/of  Muziek Begrip Ervaring

 

 

Hoe is het gekomen?

 

 

Toen in 1992 mijn dochter geboren werd  drong mij het besef door dat ik nu moest gaan leven zoals ik altijd diep van binnen heb gevoeld.

Dat betekende nogal wat.

Alles moest anders.

In ieder geval heb ik alles proberen los te laten, en ben ik begonnen met het doorgronden van mijn talent.

Wat is muziek?

Wat is muzikaliteit?

Is muzikalitiet universeel?

Wat maakt iemand tot een muzikaal persoon.

En de vraag, is dit aangeboren,     kan je het leren,   laat het zich ontwikkelen.

 

Ik beschouw mijzelf als bijzonder muzikaal.

Voor mij is muziek simpel en vanzelfsprekend.

Als het simpel en vanzelfsprekend is, moet je het ook simpel kunnen overdragen.

Hiervoor heb ik dus een geheel eigen en bijzonder onorthodoxe methode ontwikkeld.

 

Ik kan er twee namen aan gevegen.

Muzische vorming      of    Muziek Begrip Ervaring

Gezocht heb ik naar beelden en instrumenten die dingen binnen de muziek laten  zien/ervaren,   die veelal te vaag of onzichtbaar blijven.

Hieronder een aantal statements

 

_Iedere toon is een beweging

_Een zin bestaat uit meerdere bewegingen in één beweging

_Iedere beweging heeft een voorbereidende beweging.

_Muziek  drukt zich uit in tijd, en niet in punten

_Gelijkheid van een koor zit ook in tijd, en niet in punten.

_De tel is een gebied,      gelijk bestaat niet.

_Gelijk is niet te horen

_De toon komt UIT de tel.

_De klassieke toon is rond.

_Zuiver  is de weg van de minste weerstand

_Wat is een maat ,  en wat is maatbeweging?

  En  : wat is een tel

_Ieder stuk heeft zijn eigen unieke  toon.

_C’est le ton qui faites la musique, maar wat zegt dit gezegde.

_Geef geen aanwijzingen op het lichaam, maar in de ruimte

 

 

 

Ik begeef mij in de gelukkige situatie dat ik ( door het ontwikkelen van mijn studie-materiaalvoor koren)op een koorrepetitie nauwelijks meer aandacht hoef te schenken aan partijkennis .

Ik kan dus met hele andere dingen aan de gang.

Als het niet meer over partij kennis hoeft te gaan, waar gaat het dan om.

Ik leer mijn koorleden muzisch te bewegen.

Een aantal instrumenten daarvoor zijn:

Klappen, aaien,  draaien,  gooien, stampen ,tekenen, krassen en het door mij zelf bedachte  maatballetje.

 

Iedereen heeft gedurende het leven een bepaalde wijze van bewegen ontwikkeld.

En al deze verschillend bewegende mensen moeten via mij zo dicht mogenlijk bij de componist zien te komen. En hiervoor is nodig dat een ieder zijn eigen strereotype   voorbij komt.

Veelal wordt er één manier van zingen geplakt op alle stukken van alle componisten. Ik probeer daar wat aan te doen, door op zoek te gaan naar de energie van de componist.Uiteindelijk zijn koorstukken ook maar liedjes. En zo  probeer ik mijn koorzangers te laten zingen. Leren denken in zinnen, in golven, in toonvorm, in dynamiek. Op zoek naar de logica van de componist.

 

Ik zat op het balkon en vroeg mij af .?

Hoe komt een muzikale  toonsverandering , een sfeerwisseling tot stand.

Qua  zang toon , qua uitstraling, en qua geluid?

 

Ik kom iemand tegen en zeg hallo.

Aan dat ene woordje kan je heel veel horen.

Eigenlijk alles.

Als ik wil , kan ik dat woordje “ hallo “ op 1001 manieren zeggen, doen, zijn , spreken ,kortom op alle manieren.

Tevens kan ik het zeggen zoals iemand anders het tegen mij zegt.

 

Dit brengt mij op het volgende:

Hoe doe ik dat?

Ik hoor het iemand zeggen, en ik zeg hem gewoon na.

Luister maar eens wanneer er twee mensen elkaar groeten.

We doen de hele dag  niet anders. B.w.v.s.

 

Wat je hoort is het geluid.

Dat geluid wordt gemaakt door de stembanden.

De stembanden worden in trilling gezet door uitademende lucht.

De uitademende adem wordt gestuurd door ons ademhalings orgaan  , onze longen,

En dan, dan is er dus het zanglichaam. Die delen van ons lijf die invloed hebben op HOE  een stemgeluid maak.

Dit zang lichaam wordt gestuurd  door mijzelf. Vandaar de spreuk : Je zingt zoals je bent.

 

Hoe kan ik nu invloed hebben op mijn zanglichaam. Hoe stuur ik mijn stem?

 

Ik ben geneigd te denken: Verbeelding,   sturend vanuit het beeld van hoe ik het hoor.

En, denk ik  : training .

 

Die verbeelding zou ik in tweeen willen splitsen, en toch ook weer niet.

Toon en Tekst.

Tekst en toon zitten in twee verschillende hersenhelften.

 

Methode koorscholing/ stemvorming

En zoektocht naar anders.

Simpeler

 

Een schoolplein.

Op de ene plek van het schoolplein zie je kinderen (veelal meisjes) touwtje springen. Op een andere plek staan twee meisjes hun favoriete klapliedje tot in de oneindigheid te doen. Ergens anders staan er een paar te kaatsenballen.

 

Wat is daar nou zo leuk aan. Waarom vinden kinderen dat leuk?

Waarom willen ze dat leren? En wat leren zij daarvan?

 

Is touwtje springen moeilijker dan in een koor zingen?

Bij touwtje springen is het touw het tempo.

Soms draait de springer zelf, soms doen twee anderen dat.

Het inspringen op het juiste moment vereist enige timing, zo ook de tweede sprong.

Eenmaal op dat punt is de kans groot dat de springer het ook langer kan volhouden.

 

De klapliedjes van de meisjes.

Goed te zien is welk meisje het liedje kent, en welk meisje het aan het leren is.

Waar zie je dat aan?

Zelfs als tweede meisje het al een beetje kent, blijft nog te zien dat het eerste meisje het meer eigen is.

Dus zelfs als beide meisjes de kunstjes goed uitvoeren blijf nog heel lang zichtbaar dat het eerste meisje het meer eigen is.

 

Muzische vorming

Zang en dans zijn de hoogste muzische kunstvormen.

De kunst van het rond bewegen, en daarna in al zijn variaties.

Rond bewegen betekent zonder hoeken, zonder onverwachte bewegingen, alles in één vloeiende beweging.   Als vanzelf .

Voor die training heb ik verschillende instrumenten gezocht, die rond zichtbaar en voelbaar maken.

Het trainen van meerdere ronde bewegingen in één beweging.

Zoals die meisjes met hun klapliedje ook eindeloos oefenen, totdat ze het bij wijze van spreken giechelend kunnen. Net zo lang oefenen tot het vanzelf gaat, tot het soepel gaat, zodat er tijd over is voor lol.  Want daar leiden dat soort spelletjes naar toe, naar lol. En dat is dus muzische lol die ze zoeken. Helemaal uit zichzelf.